Під час перевірки готовності дитини до школи можна акцентувати увагу на такі питаннях:

Чи володіє дитина основними поняттями (правий – лівий, великий – маленький, верх – низ тощо)?

Чи здатна дитина класифікувати предмети, наприклад, одяг, посуд, овочі, фрукти, транспорт тощо?

Чи може дитина утримувати в пам’яті і виконувати як мінімум три вказівки?

Чи виявляє дитина до чого-небудь підвищений інтерес?

Чи є в неї хобі?

Чи може дитина назвати і позначити основні предмети, які її оточують?

Чи легко дитині відповідати на запитання дорослих?

Чи може дитина пояснити призначення різних речей: щітки, пилососа, холодильника?

Чи може дитина пояснити, де розташовані предмети: на столі, під столом, у столі?

Чи спроможна дитина розповісти історію, що трапилася з нею?

Чи чітко дитина вимовляє слова?

Чи правильним є мовлення дитини з точки зору граматики?

Чи здатна дитина слухати інших, не перебиваючи?

Чи здатна вона посидіти спокійно протягом певного часу?

Чи розвинена в неї координація, чи сформовані моторні навички (наприклад, чи може вона грати в м’яч, стрибати, спускатися чи підніматися сходами)?

Чи може дитина ідентифікувати схожі і несхожі форми?

Чи може дитина помітити відсутність картинки, якщо їй спочатку показали серію із трьох картинок, а потім забрали одну із них?

Чи здатна дитина розкласти серію картинок у певному порядку?

Чи спроможна вона розрізняти слова, що починаються з різних звуків (наприклад, сік – рік)?

Чи може дитина повторити за дорослим кілька слів або цифр?

Чи знає дитина свою адресу та номер телефону?

Любий першокласнику!


Ось і настав цей довгожданий час. Ти вперше переступаєш поріг школи. А чи знаєш ти, що таке школа? Слово "школа" прийшло до нас від стародавніх греків, які славилися своїми знаннями. У перекладі з грецької мови "школа" означає "вчена бесіда", "навчальне заняття". З часом це слово набуло багатьох значень. Але найпоширеніше, зрозуміле всім таке: будинок, в якому навчаються діти. Зараз навряд чи можна знайти людину, котра б не вчилася у школі. Колись до неї ходили і твої батьки. Саме школі вони завдячують своїми знаннями. Часто школу називають другою рідною домівкою. І мабуть, неспроста. Бо вона й справді те місце, де ти проведеш найкращі свої дитячі роки. Тут ти знайдеш відданих товаришів і друзів. А батьків тобі замінять вчителі. Шануй їх. Вони бажають тобі добра. У нашій школі є свій розпорядок, звичаї і традиції. Вивчай і дотримуйся їх. А поки що запам`ятай золоте правило поведінки: "Чини іншим те, чого сам собі бажаєш". Тобто, якщо хочеш добра для себе, роби його для інших людей. Оце і є золоте правило. Завжди дотримуйся його. Пам`ятай: віднині ти член шкільної родини. Якою вона буде, залежить і від тебе, твоєї поведінки і старанності. Тобі судилося вчитися у третьому тисячолітті. Віриться, що тебе жде щаслива доля. Учися і працюй на втіху своїм батькам і вчителям, на благо нашого народу, заради процвітання рідної Вітчизни - України. У цей час усі ми бажаємо тобі доброго здоров"я і відмінних успіхів у навчанні.

Як оцінювати шкільні успіхи своїх дітей


Батьки у взаєминах зі своїми дітьми мають зменшувати хворобливість їхніх переживань з приводу невдач, допомагати їм емоційно долати ситуації, пов'язані зі шкільними оцінками. Похвала їм необхідна, але треба вказати на помилки, неточності. Як ставитися до шкільної оцінки в сім'ї? Як зробити так , щоб ваше ставлення позитивно впливало на вашу дитину, а не ще більше її пригнічувало ?

Правило 1. Заспокойтеся. Сконцентруйте свою увагу на диханні. Відчуйте спокій, рівновагу. Згадайте про свої колишні успіхи." Постійте в черевиках " своєї рідненької дитини. А ось тепер можна починати розмову, а може тільки послухати дитину, співчуваючи її бідам, а може допомогти розібратись у складній задачі. Пам'ятайте, що спілкуватися в люті, роздратуванні - все одно,що включити в автомобілі" газ " і натиснути на гальма.

Правило 2. Не поспішайте. Старий, одвічний педагогічний гріх. Ми очікуємо від дитини всього і негайно. Ми вимагаємо негайних успіхів, іноді не отримуємо їх, але при цьому не уявляємо, як нашкодили. Нам потрібно, щоб дитина вчилася сьогодні добре, ми примушуємо її - вона вчиться, але стає зубрилкою й ненавидить учіння, школу.

Правило 3. Безумовна любов. Ви любите свою дитину незважаючи на її успіхи в школі. Вона відчуває вашу любов, і це допомагає їй бути впевненою в собі та долати невдачі. А як же ставитися до невдач ? Вона вас засмучує і..... все.

Правило 4. Не бийте лежачого. Двійка, а для когось і четвірка-достатнє покарання, тому не доцільно двічі карати за одні й ті самі помилки. Дитина очікує від батьків не докорів, а спокійної допомоги.

Правило 5. Щоб позбавити дитину недоліків, намагайтеся вибрати один - той, якого ви хочете позбутися найбільше, і говоріть тільки про нього.

Правило 6. Вибирайте найголовніше, порадьтеся з дитиною,почніть з ліквідації найзначущіших для самої дитини шкільних труднощів. Але якщо вас обох турбує, наприклад, швидкість читання, не вимагайте одночасно й виразності, й переказу.

Правило 7. Головне: хваліть - виконавця, критикуйте - виконання, дитина схильна будь - яку оцінку сприймати глобально, вважати, що оцінюють усю її особистість. У ваших силах допомогти відокремити оцінку її особин

Правило 8. Найважче: оцінка має порівнювати сьогоднішні успіхи дитини з її особистими вчорашніми, а не тільки з державними нормами оцінювання та не успіхами сусідського Івана.

Правило 9. Не скупіться на похвалу, будуючи стосунки зі своєю дитиною, не орієнтуйтеся тільки на шкільні оцінки. Нема такого двієчника, котрого не можна за щось похвалити.

Правило 10. Означає в морі помилок острівок успіху, на якому зможе триматися, вкорінюватися дитяча віра в себе та в успіх навчальних зусиль. Оцінювати дитячу працю треба досить індивідуально, тактовно. Саме за такої умови у дитини не виникне ні ілюзії повного успіху, ні відчуття цілковитої невдачі.

Правило 11. Ставте перед дитиною найбільш конкретні та реальні завдання, й вона спробує їх виконати. Не спокушайте дитину метою, якої неможливо досягти.

Правило 12. Не рвіть останньої нитки. Досить часто дорослі вимагають: щоб зайнятися улюбленою справою, дитина повинна виправити свою успішність у навчанні.

В ряді випадків така заборона має стимульний характер і справді спонукає дитину до навчання. Але найчастіше так буває, коли справи з навчанням ще не дуже запущені й до нього ще не втрачено інтересу. Якщо ж його вже нема, а в дитини є хобі, галузь живого інтересу, то її треба не забороняти, а всіляко підтримувати ,бо це та ниточка, за яку можна витягнути дитину до активного життя в навчанні. Для того щоб усі правила були ефективними, необхідно їх об'єднати: дитина має бути не об'єктом, а співучасником своєї ж оцінки. Її слід навчати самостійно оцінювати свої досягнення. Вміння себе оцінювати є необхідним компонентом уміння вчитися - головного засобу подолання труднощів у навчанні. Формуємо в дітей пізнавальні інтереси Як відповідати на дитячі запитання Одним із показників розвитку в дітей пізнавальних інтересів є запитання, з якими вони звертаються до дорослих. Тому:

1. Ставтеся до запитань дитини з повагою, не відсторонюйтесь від них. Уважно слухайте дитяче запитання, намагайтеся зрозуміти, що зацікавило дитину в тому чи іншому предметі, явищі, про яке вона запитує.

2. Давайте короткі, доступні для дитини-дошкільника відповіді, не вживайте складних для розуміння слів, зворотів мови.

3. Відповідь повинна не лише збагатити дитину новими знаннями, а й сприяти подальшим роздумам, спостереженням.

4. Заохочуйте самостійну розумову діяльність дитини, відповідаючи на її запитання зустрічним «А ти як думаєш?»

5. Відповідаючи на запитання дитини намагайтеся включити її в спостереження навколишньою дійсністю, читання, розгляд ілюстративного матеріалу.

6. Даючи відповідь на запитання дитини, впливайте на її почуття.

ЗАПОВІДІ ПЕРШОКЛАСНИКА

Невдовзі -- до школи. Прочитай, любий друже, ці заповіді своїм братикам і сестричкам, які вперше йдуть до першого класу. Не зайве і самому помізкувати над ними!..

1. Не забирай чужого,але і не все свої віддавай.

2. Попросили — дай. намагаються відняти — спробуй захищатися.

3. Не бийся без образи.

4. Не ображайся без причини.

5. Сам ні до кого не чіпляйся.

6. Кличуть грати — йди, не кличуть — сам попросись, це не соромно.

7. Грай чесно, а якщо водиш, будь сміливим.

8. Не дражни, не канюч, не випрошуй нічого. Нікого двічі ні про що не проси.

9. Через оцінку не плач, будь гордим. З учителем через оцінку не сперечайся і на вчителя за оцінки не обра­жайся. Готуй уроки, а оцінки які будуть, такі и будуть.

10. Не нашіптуй за спиною у товаришів.

11. Не будь нечупарою

, діти бруднуль не люблять, не будь і чепуруном — діти не люблять і чепурунів. 12. Частіше кажи: нумо дружити, нумо грати, нумо води­тися, ходімо додому разом.

13. І не висувайся! Ти не кращий за всіх, ти не гірший за всіх, ти мій любий. Іди до школи, і хай вона буде тобі в радість, а я чекатиму тебе і думатиму про тебе. Дорогу переходь уважно, не поспішай!

ТЕСТ "ЯКІ ВИ БАТЬКИ?"

1. Чи вважаєте ви, що у вашій сім'ї є взаєморозуміння з дітьми?

2.Чи ведуть Ваші діти з Вами задушевні бесіди, чи радяться з особистих питань?

3.Чи цікавляться діти Вашою роботою?

4. Чи знаєте Ви друзів своїх дітей?

5.Чи бувають друзі Вашої дитини у Вас вдома?

6.Чи беруть Ваші діти разом з Вами участь у господарських справах?

7.Чи є у Вас із дітьми спільні справи, захоплення?

8.Чи беруть діти участь у підготовці до сімейних свят?

9.Чи бажають діти, щоб під час дитячих свят Ви були разом із ними?

10.Чи обговорюєте Ви з дітьми телепередачі, прочитані книги?

11.Чи берете разом із дітьми участь в екскурсіях, походах, прогулянках?

11.Чи віддаєте Ви перевагу відпочинку( проведенню вільного часу) з дітьми?

Порівняйте свої відповіді з ключем.

Ключ відповідей

- Якщо на запитання 1. 3. 4. 5. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 19, 20. 22. 23 Ви відповіли «так», то зарахуйте по 1 балу за кожну відповідь.

- Якщо на запитання 2. 6, 7. 17. 18, 21, 24 Ви відповіли «ні», то зарахуйте ще по 1 балу за кожну відповідь.

Підрахуйте загальну кількість балів.

- Якщо вона становить: 20-24 бали, то поздоровляємо! Ваша дитина готова до школи. Будьте певні, що їй буде легше справлятися зі шкільними труднощами. Подбайте про те. щоб у неї не зник інтерес до школи й до отримання нових знань.

- 15-19 балів, Вам належить приділити більше уваги своїй дитині, зміст запитань або завдання в них допоможуть Вам обрати потрібний напрям роботи з дитиною. Не засмучуйтеся. Ваша дитина майже готова до навчання в школі.

- 14 і менше балів, кращою порадою для Вас буде приказка: «Терпіння і труд усе перетруть». Ваша дитина чекає допомоги й співпраці. Пориньте разом із нею в розвивальні. цікаві ігри. Усе це допоможе дитині досягти успіху й піти до школи підготовлено

За допомогою цього тесту Ви зможене оцінити підготовленість Вашої дитини до школи

ТЕСТ

Відповідайте на запитання «так» або «ні».

1. Чи часто Ваша дитина заявляє про своє бажання йти до школи?

2. Вашу дитину найбільше цікавлять атрибути школи (портфель, книжки, нове «доросле» становище), аніж можливість більше довідатися нового й багато чого навчитися?

3. Ви вважаєте, що Ваша дитина досить посидюща й уважна навіть під час виконання не дуже привабливого для неї завдання?

4. Ваша дитина товариська як з дітьми, так і з дорослими?

5. Ви не впевнені в тім, що Ваша дитина здатна добре запам'ятати й виконати усне доручення ( наприклад, по телефону)?

6. Ваша дитина жодної хвилини не може побути на самоті й зайнятися чимось самостійно?

7. Іграшки й особисті речі Вашої дитини завжди розкидані, й Ви стомилися нагадувати їй, що потрібно їх прибирати?

8. Чи вміє Ваша дитина рахувати до десяти й назад?

9. Чи вміє Ваша дитина порівнювати числа і предмети?

10. Чи здатна Ваша дитина додавати й віднімати в межах десяти?

11. Чи знає дитина прості геометричні фігури (коло, квадрат, трикутник, прямокутник, овал)?

12. Чи вміє дитина визначати істотні ознаки в предметах ( наприклад, у птаха є дзьоб, пір'я)?

13. Чи може Ваша дитина об'єднати одним словом поняття одного виду, роду, характер} ( наприклад, назвати одним словом «взуття» слова «туфлі», «черевики», «чоботи»)?

14. Чи може Ваша дитина знайти слова з протилежним змістом до запропонованого слова ( «весело» - «сумно»)

15. Чи вміє: вона скласти розповідь за 5-7 картинками?

16. Чи знає Ваша дитина літери та чи вміє читати по складах?

17. Ваша дитина з напруженням і без будь-якого задоволення декламує вірші й розповідає казки?

18. Чи правда, що Ваша дитина не досить упевнено користується кульковою ручкою?

19. Ваша дитина любить майструвати, користуючись клеєм. ножицями, інструментами?

20. Їй подобається розфарбовувати або малювати?

21. Малюнки Вашої дитини, як правило, неохайні й не завершені?

22. Ваша дитина без особливої праці може зібрати розрізану на кілька частин картинку?

23. Чи може Ваша дитина знайти слово до запропонованого слова так. щоб вони були пов'язані за змістом, як пов'язані слова в зразку (наприклад, зразок: «дерево - гілки», до слова «книжка» необхідно назвати слово «сторінки»)?

24. Чи вважаєте Ви. що Ваша дитина не допитлива й погано обізнана?

Ключ до тесту

Виставте собі по два бали за кожну позитивну відповідь; по одному балу - за відповідь « іноді», негативна відповідь оцінюється 0 балів. Підрахуйте бали.

Якщо у Вас більше, ніж 20 балів, то у стосунках з дітьми у Вас все гаразд.

Якщо Ви набрали від 10 до 20 балів, то стосунки з дітьми у Вас задовільні, проте недостатні, однобічні. Поміркуйте, що можна й потрібно змінити.

У випадку, коли результат становить лише 10 балів, можна стверджувати, що контакт із дітьми у Вас неналагоджений. Якщо ви дотримаєтеся порад у вихованні, ваша дитина виросте врівноваженою

Збираємо дитину до школи

Шість рокiв пролетiли як мить, i зовсiм скоро Ваше маля стане щасливим першокласником. Новi клопоти, новi турботи — адже стiльки всього потрiбно зiбрати до школи. Як не розгубитися в морi пропозицiй?

Найголовнiше в життi майбутнього першокласника — це шкiльний ранець, адже саме вiд його ваги i форми залежить здоров'я Вашої дитини. Деякi дiти, прагнучи виглядати дорослiше, вмовляють своїх батькiв не на ранцi, а на портфелi. В портфеля немає лямок i його носять в однiй руцi — зовсiм як дорослi. У жодному випадку не пiддавайтеся на подiбнi вмовляння до старших класiв! Носiння важкого портфеля може викликати порушення постави, спровокувати викривлення хребта i захворювання нирок. Ранець, навпаки, здатний допомогти в пiдтримцi постави — у нього жорстка спинка, яка буває i спецiальною ортопедичною. Згiдно з санiтарно-гiгiєнiчними нормами шкiльний ранець має бути виготовлений з гiгiєнiчного водовiдштовхувального легкого матерiалу, забезпечений свiтловiдбивачами i еластичними лямками. Крiм того, на кожному виробi обов'язково має бути проставлене маркування, для якого вiку призначений даний ранець. Чим бiльше вiддiлень в ранцi, тим краще. У такому разi в ньому буде бiльше порядку i потрiбну рiч не доведеться дiставати з дна. Ранець для першокласника повинен важити не бiльше 500 – 700 г (порожнiй) i мати лямки шириною не менше 35 мм, прошитi ущiльнювачем, щоб вони не рiзали плечi i дитина не вiдчувала бiль i дискомфорт при носiннi ранця. По санiтарних нормах нашої країни шкiльний ранець разом зi всiм вмiстом не повинен важити бiльше трьох кiлограмiв. Прослiдкуйте, щоб лямки ранця були забезпеченi ремiнцями для регулювання довжини. Тодi дитина легко зможе надiти його i в теплу, i в холодну пору року. Ранець повинен добре тримати форму i не деформуватися при складаннi шкiльного приладдя. Спинка ранця обов'язково має бути жорсткою i бажано анатомiчною. По ширинi ранець не має бути ширшим за плечi дитини. Верхнiй край — не вищим за рiвень плечей, а нiжнiй — не нижчим за стегна. Недорогi ранцi можуть бути забарвленi нестiйкою фарбою, тому якщо Ви не хочете, щоб одразу ж в перший день шкiльна форма була безповоротно зiпсована, проведiть невеликий дослiд: злегка намочiть край носової хустки i з зусиллям проведiть по ранцю. Якщо хустинка не пофарбувалася, значить все в порядку. Пiсля покупки стежте, щоб Ваша дитина носила ранець на спинi на обох плечах, а не на одному. Носiння ранця на одному плечi може завдати серйозної шкоди хребту. Також, в ранцi мають бути лише необхiднi в даний день пiдручники i приладдя, щоб дитя не перенавантажувалося. Домовитеся з педагогом, щоб частина навчальних посiбникiв, якими не користуються щодня, зберiгалася в класi (пластилiн, фарби, альбом i iн.). Ну ось, з ранцем усе бiльш або менш зрозумiло.

Поговоримо про iнше шкiльне приладдя. Шкiльне приладдя — це ручки, олiвцi, зошити i тому подiбне, але прийшовши в магазин канцелярських товарiв i зiткнувшись з рiзноманiттям вибору, доводиться, часом, користуватися допомогою продавця. А якщо в магазинi ажiотаж i продавець лише мрiє про зайву пару рук i не встигає вiдповiдати на чисельнi питання?

Почнемо з головного — з ручки. Здавалося б, з тих пiр, як з вжитку вийшли чорнильне пiр'я i чорнильницi-нерозливайки, вибiр ручки став простiшим. З одного боку, дiйсно так, але не все так просто. Головна вимога до ручки для першокласника — її невелика вага. Маленькi пальчики не зможуть довго утримувати масивну товсту ручку, тому забудьте про багатоколiрнi ручки, якi мiстять в собi декiлька стрижнiв рiзних кольорiв i не вiдрiзняються особливою «стрункiстю». Прослiдкуйте, щоб на корпусi ручки було менше «наворотiв» i всяких непотрiбних пристосувань, якi, може i прикрашають її, але вiдволiкають увагу i iнколи спричиняють незручностi. Поверхня ручки має бути ребристою, щоб її зручно було тримати i вона не зiсковзувала. Ручки бувають кульковими, гелевими i капiлярними. Для першокласника краще придбати давню добру кулькову ручку. Гелевими та капiлярними ручками, звичайно, легко писати, але вони швидко закiнчуються i, крiм того, багато вчителiв все ж вважають, що починати необхiдно з кулькової ручки.

Другий за важливiстю предмет пiсля ручки — олiвець. Олiвцi бувають двох видiв: простi i кольоровi. Ми поговоримо про вимоги до простого олiвця, але в принципi, практично все з них можна застосувати i до кольорових. Простi олiвцi розрiзняються за жорсткiстю грифеля. Жорсткi i м'якi олiвцi залежно вiд країни-виробника маркуються або латинськими буквами «Н», «В», або росiйськими «Т» i «М». Мiра жорсткостi або м'якостi позначається цифрами. Так, для письма потрiбнi олiвцi з маркуванням «ТМ» – «2М» або латинськими буквами «НВ» – «2В». Для креслення — «3Т», «ТМ», «М» або «3Н», «НВ», «В». Для малювання — «3М» – «8М» або «3В» – «8В». Краще, якщо корпус олiвця виконаний з пластика. Такий корпус пластичний i грифель в ньому не зламається.

Кiлькiсть переглядiв: 623

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.